NTjong genomineerd voor Gouden Krekel 2016

"Verontrustend, scherp, hilarisch en ontroerend." (VSCD jury)

03 JUNI 2016
Elk jaar reikt de VSCD jeugdtheaterjury de Zilveren Krekels uit voor de mooiste jeugdtheaterproducties van het seizoen. De ‘meest indrukwekkende jeugdproductie’ wint de Gouden Krekel. NTjong is trots en verheugd dat het voor het derde jaar op rij genomineerd is voor deze prijs. Deze keer is de nominatie voor de succesvolle en goed ontvangen en bezochte voorstelling 'In mijn hoofd ben ik een dun meisje', in regie van artistiek leider Noël Fischer. De prijs wordt op 11 september a.s. uitgereikt tijdens het jaarlijks terugkerende Theaterfestival. De voorstelling zal weer te zien zijn op het Theaterfestival 2016 (waar alle nominaties getoond worden) en gaat in reprise in het najaar van 2017 door heel Nederland. Eerder werd NTjong genomineerd voor ‘Zebra Zebra’ (5+), Leo & Lena (9+) en Sallie Harmsen voor ‘meest indrukwekkende podiumprestatie’ in ‘Polleke’ 9+).

In mijn hoofd ben ik een dun meisje
In een Las Vegas-achtige setting gaan vijf heel verschillende meisjes the ultimate challenge aan: de strijd om absolute controle over hun uiterlijk. Dit rauwe en hilarische puberdrama speelde in maart en april 2016 voor volle zalen en kreeg lovende reacties van pers en publiek. Zo schreef NRC (****): "Op bekende girl-powerhits leven [de actrices] zich fanatiek uit met jurken, pruiken, make-up en attributen om een reeks fantastische plaatjes van zichzelf te poneren." De voorstelling kreeg veel aandacht in de pers, zo was actrice Tessa Jonge Poerink te gast bij Pauw. De Volkskrant (****) schreef: "Tessa is misschien wel de sterkste troef van In mijn hoofd ben ik een dun meisje, een discussie uitlokkende tienervoorstelling van NTjong. Niet dat de overige vier actrices in deze excessieve performance voor haar onder doen. Maar het mag een vondst heten, dat regisseur Noël Fischer deze stagiaire van krap 1,25 meter vol in de etalage zet".

Cast & Crew
Spel: Tessa Jonge Poerink, Kaatje Kooij, Shertise Solano, Willemijn Zevenhuijzen en Eva Zwart. Regie: Noël Fischer. Regie-assistentie: Muriël Besemer. Dramaturgie: Martine Manten. Decorontwerp: Sacha Zwiers. Lichtontwerp: Uri Rapaport. Kostuumontwerp: Carly Everaert. Geluidsontwerp: William Bakker.

NTjong maakt theater voor kinderen en jongeren bij het Nationale Toneel! NTjong maakt theater voor iedereen met een jong hart. We vertellen verhalen over de wereld om ons heen. Soms nieuw, soms bekend maar altijd anders en onverwacht. NTjong speelt niet alleen in het theater maar ook op school en in je buurt met voorstellingen en educatie.
Citaten
"“Een brutale, excessieve en ontregelende voorstelling die aan het denken zet over één van de meest belangrijke thema’s onder jongeren: hoe denk ik dat ik er uitzie, hoe wil ik er uitzien en hoe zien anderen mij? De bonte performance, vol overgave gespeeld, maakt voelbaar hoe jonge vrouwen (kunnen) worstelen met de sociale (na)druk op schoonheid, rolmodellen en seksualiteit. Verontrustend, scherp, hilarisch en ontroerend.”" VSCD jury
Over Het Nationale Toneel