Theu Boermans bewerkt 'De revisor'

Scherpzinnige komedie van Nikolaj Gogol gaat 16 januari in première

08 NOVEMBER 2015, DEN HAAG
Artistiek directeur Theu Boermans regisseert het ensemble van het Nationale Toneel in een eigen bewerking van Nikolaj Gogols meesterwerk 'De revisor'. Een genadeloos scherpzinnige komedie over hebzucht en ijdelheid in de (lokale) politiek. Het stuk verhuist van een Russische provinciestad anno 1836 naar hedendaags Nederland. Eigenbelang, vriendjespolitiek en falende bestuurders vonden daar met gemak een plaats. Er blijkt in 180 jaar maar weinig veranderd aan de menselijke aard. 'De revisor' gaat 16 januari in première in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.

De revisor
Ondanks Randstedelijke bemoeienis, drugstoerisme en de mogelijke komst van asielcentra heeft de bestuurlijke elite in een provinciestadje, niet ver van de grens, het prima voor elkaar. Links en rechts schuift men elkaar baantjes en dure cadeaus toe. Dan ontvangt de burgemeester het bericht van de komst van een revisor, een incognito inspecteur uit Den Haag. Of erger: Brussel! De man zou zelfs al in de stad zijn gesignaleerd. Snel wordt hij opgespoord en in de watten gelegd. Maar men vergist zich. Wanneer deze man doorkrijgt dat de bestuurders van de stad hem voor een hoge ambtenaar houden, grijpt hij zijn kans.

Auteur, regisseur en cast
Nikolaj Gogol (1809-1852) is een van Ruslands grootste auteurs. Hij is in Nederland vooral bekend vanwege zijn roman Dode zielen en de Petersburgse verhalen, zoals De neus en Dagboek van een gek. Artistiek directeur Theu Boermans (Midzomernachtdroom, Solness, ANNE, Soldaat van Oranje) regisseert het ensemble van het Nationale Toneel in deze satirische aanklacht tegen corruptie, machtsmisbruik en menselijke tekortkomingen in het algemeen.

naar Nikolaj Gogol
regie en bewerking Theu Boermans
met Jappe Claes, Dries Vanhegen, Diewertje Dir, Hannah Hoekstra, Vincent Linthorst, Mark Rietman, Betty Schuurman, Jaap Spijkers, Antoinette Jelgersma, Pieter van der Sman, Joris Smit, Bram Suijker en Stefan de Walle

première zaterdag 16 januari 2016, Koninklijke Schouwburg, Den Haag