De revisor

Grootse komedie over hebzucht en ijdelheid

18 SEPTEMBER 2015, PREMIèRE 16 JANUARI 2016, KONINKLIJKE SCHOUWBURG, DEN HAAG
Na 'As you like it' en 'De ideale man' regisseert Theu Boermans wederom een grootse komedie bij het Nationale Toneel. 'De revisor' van Nikolaj Gogol werpt een scherpzinnige blik op het nepotisme van de bestuurlijke elite. Zelfverrijking en integriteitsonderzoeken vullen ook onze kranten: ziekenhuisbestuurders boven de Balkenendenorm, bodemloze bouwputten, verstrengeling van overheid en bedrijfsleven, bestuurders die ‘per ongeluk’ de pinpas van de zaak privé gebruiken. We kunnen daar verontwaardigd over zijn, maar Gogol stelt de vraag: weerstaan we zelf de verleiding als de kans zich voordoet om onze zakken te vullen? In 'De revisor' blijft niemand buiten schot.

Het plezier van het graaien
In een middelgrote provinciestad schuift de plaatselijke elite elkaar baantjes toe en accepteert men links en rechts smeergeld. We willen allemaal leven, nietwaar? Dan ontvangt de burgemeester het bericht van een onverwacht bezoek van een revisor, een incognito reizende overheidsinspecteur. De man zou zelfs al in de stad zijn gesignaleerd! Snel wordt hij opgespoord en in de watten gelegd. Wanneer deze man, een nietsvermoedende reiziger, doorkrijgt dat de bestuurders van de stad hem voor een hoge functionaris houden, grijpt hij zijn kans. Met zakken vol geld maakt hij zich uit de voeten: de bedrieger is bedrogen.

Auteur, regisseur en cast
Nikolaj Gogol (1809-1852) is een van Ruslands grootste auteurs. Hij is in Nederland vooral bekend vanwege zijn roman Dode zielen en de Petersburgse verhalen, zoals De neus en Dagboek van een gek. Artistiek directeur Theu Boermans (Midzomernachtdroom, Solness, ANNE, Soldaat van Oranje) regisseert het ensemble van het Nationale Toneel in een actuele bewerking van Gogols meesterwerk. De satirische aanklacht tegen corruptie uit 1835 verplaatst zich schrikbarend makkelijk naar het Nederland van nu.

naar Nikolaj Gogol
regie Theu Boermans
met Jappe Claes, Dries Vanhegen, Diewertje Dir, Hannah Hoekstra, Vincent Linthorst, Mark Rietman, Betty Schuurman, Jaap Spijkers, Antoinette Jelgersma, Pieter van der Sman, Joris Smit, Bram Suijker en Stefan de Walle

première zaterdag 16 januari 2016, Koninklijke Schouwburg, Den Haag