Weekend vol premières bij het Nationale Toneel

10 en 11 oktober 'De gouden draak' en 'Mariken in de tuin der lusten' in première in Den Haag

11 SEPTEMBER 2015, DEN HAAG
Het weekend van 10 en 11 oktober staat in het teken van premières voor het Nationale Toneel. Op zaterdag 10 oktober gaat 'De gouden draak' in première in Theater aan het Spui. Een komisch, grimmig en sprookjesachtig stuk over immigratie in hedendaags Europa. Op zondagmiddag 11 oktober gaat de opera 'Mariken in de tuin der lusten' in première in de Koninklijke Schouwburg, een coproductie met OPERA2DAY. Een nieuwe opera gebaseerd op het 500 jaar oude verhaal van 'Mariken van Nieumeghen'.

De gouden draak
Ronald Schimmelpfennig is Duitslands meest gespeelde theaterauteur, in 2008 werd zijn Der Goldene Drache uitgeroepen tot ‘Stuk van het jaar’. In dit komische, grimmige en sprookjesachtige stuk schetst hij het beeld van een samenleving waarin iedereen in verbinding staat met elkaar, maar niemand elkaar kent. Regisseur Casper Vandeputte: “De gouden draak gaat over onze situatie, nu, hier, en moet daarom nú gespeeld worden.”

De gebeurtenissen en illegale immigranten in de restaurantkeuken staan op de voorgrond. Daaromheen cirkelen de verhalen van zes vaste klanten bij het wokrestaurant. Maar op zeker moment blijken deze Europeanen door meer dan alleen eten verbonden te zijn met de illegale werknemers in de keuken. Het eten van een Thaise soep is niet zo onschuldig als het lijkt. Achter schijnbaar normale levens gaat een verborgen structuur van machtsmisbruik en uitbuiting schuil – economisch en seksueel.

Antoinette Jelgersma, Werner Kolf, Paul R. Kooij, Anniek Pheifer en Pieter van der Sman spelen in rap tempo afwisselend achttien personages. Ze werpen een scherp licht op het leven van illegalen in Europa en de keerzijde van de globalisering.
première: zaterdag 10 oktober 20.15 uur Theater aan het Spui, Den Haag

Mariken in de tuin der lusten
Precies 500 jaar geleden verscheen in Antwerpen de eerste uitgave van het ‘mirakelspel’ Mariken van Nieumeghen. Het verhaal heeft in alle eeuwen niets aan kracht verloren en behoort onomstotelijk tot de canon van de Nederlandse cultuur. Samen met het Nationale Toneel gaat OPERA2DAY het ontroerende en intense verhaal op een nieuwe en aangrijpende manier vertellen. De titelrol, de enige gesproken rol, wordt gespeeld door Hannah Hoekstra. Met muziek door Asko|Schönberg en Cappella Amsterdam gecomponeerd door Calliope Tsoupaki.
première: zondag 11 oktober 14.00 uur Koninklijke Schouwburg, Den Haag

Noot voor de redactie:
Voor persinformatie, beeldmateriaal, interview-aanvragen en premièrekaarten voor De gouden draak kunt u contact opnemen met: het Nationale Toneel, Paul van Loon via 070-3181480, 06-50898672 of paul.vanloon@nationaletoneel.nl

Voor persinformatie, beeldmateriaal, interview-aanvragen en premièrekaarten van Mariken in de tuin der lusten kunt u contact opnemen met OPERA2DAY, Jackie van der Vlis via 06 – 17 406 222 of marketing@opera2day.nl